ποιος ακούει ότι η μια μόνη καμπάνα δεν ακούει παρά έναν ήχο

Τετάρτη, 7 Ιουλίου 2010

Οι οιμωγές της Θεσσαλονίκης

Το αντιφατικό πρόσωπο της Θεσσαλονίκης, που κάνει ένα βήμα μπρος και δύο βήματα πίσω, που δεν έχει βρει ακόμη την «περπατησιά» της, αποκαλύφτηκε και χτες κατά την επίσκεψη του αρμοδίου για τα μεγάλα έργα υπουργού, Δ. Ρέππα.

Ο υπουργός παρουσίασε ένα σχέδιο για τα επόμενα δέκα χρόνια με χρηματοδότηση περίπου 2,5 δισ. ευρώ σε σημερινές τιμές, από τα οποία υπάρχουν τα 700 εκατ. ευρώ από συγκεκριμένους κωδικούς και τα υπόλοιπα θα βρεθούν «στο δρόμο». Πραγματικά, το σχέδιο αυτό περιλαμβάνει και έργα που και η συγκεκριμένη ανά χείρας εφημερίδα πριν από αρκετά χρόνια παρουσίασε και ξανάφερε στην επικαιρότητα (όπως, για παράδειγμα, η ζεύξη Καλοχωρίου - Αγγελοχωρίου).

Ωστόσο, αυτά είναι για το μέλλον. Αυτό που σήμερα βιώνει η πόλη είναι ένα έργο που έχει ξεκινήσει, που μπορεί να την αποσυμφορήσει και να της δώσει «ανάσες» και το οποίο για την ώρα απλώς της δημιουργεί σοβαρότερα προβλήματα. Είναι το μετρό. Ο βασικός άξονας από το Σταθμό ώς τη Νέα Εγνατία θα ήταν έτοιμος το 2012. Τώρα, ο υπουργός είπε ότι σε ορισμένα εργοτάξια οι αρχαιολόγοι θα δουλεύουν ώς το 2013, ενώ το σοβαρότερο πρόβλημα είναι οι απαιτήσεις της κατασκευάστριας κοινοπραξίας προς το Δημόσιο. Ο υπουργός εφαρμόζει μία τακτική απέναντι στους ιθύνοντες κατασκευαστές ότι δεν αναγνωρίζει απαιτήσεις που δεν είναι ρητά προδιαγεγραμμένες στις συμβάσεις του έργου. Οι κατασκευαστές θέτουν τις δικές τους αιτιάσεις ζητώντας αποζημιώσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Αν -ό μη γένοιτο- έρθει το χειρότερο σενάριο και σηκώσει η κοινοπραξία τα χέρια ψηλά, αυτό σημαίνει ότι η Θεσσαλονίκη θα περιμένει έτσι «σκαμμένη», όπως είναι τώρα με πολλαπλή επιβάρυνση του κυκλοφοριακού της, για τα επόμενα τρία με τέσσερα χρόνια έως ότου γίνουν από την αρχή οι διαδικασίες και βρεθεί καινούργιος μειοδότης-κατασκευαστής.

Η βέλτιστη λύση θα ήταν η συνεννόηση και ο απεγκλωβισμός του έργου, ώστε γρήγορα οι μετροπόντικες να ξαναπιάσουν δουλειά και η όλη συζήτηση να γίνεται για τις προεκτάσεις ανατολικά και δυτικά της βασικής γραμμής του μετρό και όχι για το πόσα χρόνια ακόμη θα είναι η Θεσσαλονίκη όμηρος ενός έργου, που η ολοκλήρωσή του μπορεί να της δώσει τον αέρα σύγχρονης μεγαλούπολης. Ως τότε, οι οιμωγές της θα ακούγονται ως τα υπουργικά γραφεία και θα γίνονται όλο και πιο ενοχλητικές. Σαν Ερινύες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου