Πόλεμος τιμών στο γάλα ξεσπά και πάλι στα ράφια των σούπερ μάρκετ μετά την απόφαση της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Βερόπουλος να διαθέτει στην αγορά γάλα στην τιμή των 0,72 ευρώ το λίτρο. Η ανακοίνωση τ
ης αλυσίδας Βερόπουλος στις αρχές του μήνα ότι από το δίκτυό της θα διαθέτει στο εξής το γάλα υψηλής παστερίωσης (μακράς διαρκείας) με την επωνυμία Vero Μilk (προέλευσης Βαυαρίας) στην τιμή των 0,72 ευρώ το λίτρο καλλιεργεί παράλληλα το έδαφος για ανακατατάξεις στην αγορά του γάλακτος, καθώς ήρθε σε μια χρονική στιγμή που όλοι πίστευαν ότι δεν υπήρχαν περιθώρια για ακόμα φθηνότερες τιμές στο γάλα, παρά τη σημαντική πτώση των πωλήσεων το τελευταίο διάστημα. Η κίνηση αυτή μάλιστα αναμένεται να αναζωπυρώσει εκτός των άλλων και τον πόλεμο μεταξύ των γαλακτοβιομηχανιών και των λιανεμπόρων, που μεταφέρεται τώρα στο γάλα μακράς διαρκείας. Όπως όλα δείχνουν, το παράδειγμα της αλυσίδας Βερόπουλος θα ακολουθήσουν σύντομα και άλλοι, κάτι που έγινε στο πρόσφατο παρελθόν στο φρέσκο γάλα με τον πόλεμο μεταξύ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επωνύμων.Στροφή των καταναλωτών
Οι αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων και εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, που οδήγησαν στο να εμφανιστεί μείωση των συνολικών πωλήσεων γάλακτος για πρώτη φορά το 2008, συνεχίστηκαν και το 2009. Μάλιστα, στο ίδιο διάστημα παρατηρήθηκε στροφή του καταναλωτικού κοινού στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αλλά και σε αυτά με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής από τις 5 ημέρες, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να μετρούν μείωση στις πωλήσεις τους, τόσο σε όγκο, όσο και σε αξία. Δεν είναι τυχαίο ότι στο διάστημα Απριλίου 2008-Απριλίου 2009 η κατανάλωση στα προϊόντα μακράς διαρκείας αυξήθηκε κατά 31,6% και στα ιδιωτικής ετικέτας κατά 28%, όταν η πτώση στη συνολική αγορά γάλακτος ήταν της τάξεως του 5%.
Η στροφή των καταναλωτικών συνηθειών έφερε αλλαγές, με μείωση της παραγωγής από τις γαλακτοβιομη χανίες και πιέσεις προς τους κτηνοτρόφους-παραγωγούς να μειώσουν και άλλο τις ήδη χαμηλές τιμές πώλησης του γάλακτος. Επιπλέον οδήγησαν την περασμένη άνοιξη σε πόλεμο τιμών ανάμεσα σε μεγάλες γαλακτοβιομηχανίες αλλά και αλυσίδες σούπερ μάρκετ, οι οποίες μείωσαν την τιμή του φρέσκου γάλακτος ακόμα και κάτω από 1 ευρώ το λίτρο. Όμως, όπως όλα δείχνουν, οι κινήσεις εκείνες δεν ήταν οι τελευταίες. Παρά τις μειώσεις τιμών οι συνολικές πωλήσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων (γάλα- γιαούρτι) το α΄ εξάμηνο του 2009 εμφανίστηκαν μειωμένες κατά 8% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2008. Έτσι, σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον στο οποίο η μείωση της κατανάλωσης είναι δεδομένη και η μάχη για τη διατήρηση των μεριδίων από τις επιχειρήσεις επιβεβλημένη, η αναζήτηση δυνατοτήτων για ακόμα χαμηλότερες τιμές μεταφέρει τον πόλεμο στα προϊόντα υψηλής παστερίωσης που κερδίζουν έδαφος στις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Αντιδρούν οι παραγωγοί, που εκτιμούν ότι οι εγχώριες γαλακτοβιομηχανίες για να μπορέσουν να μειώσουν τις τιμές τους και να ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό θα πιέσουν για ακόμα χαμηλότερες τιμές παραγωγού
« Είναι τιμή εξόντωσης των παραγωγών »
Η εξέλιξη όμως αυτή, πέρα από το επιχειρηματικό ενδιαφέρον που παρουσιάζει, έχει προκαλέσει την αντίδραση των παραγωγών που εκτιμούν ότι οι εγχώριες γαλακτοβιομηχανίες, για να μπορέσουν να μειώσουν τις τιμές τους και να ακολουθήσουν τον ανταγωνισμό, θα πιέσουν για ακόμα χαμηλότερες τιμές παραγωγού. Συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Φυλής Χολστάιν Ελλάδας (παραγωγοί αγελαδοτρόφοι) «τέτοιες τιμές και μάλιστα σε διάρκεια χρόνου δεν υπάρχουν στην Ευρώπη και εάν περιστασιακά γίνονται αγοραπωλησίες, η τιμή αυτή είναι τιμή κυριολεκτικά εξόντωσης των παραγωγών.
Άρα λοιπόν ή τα πολυκατάστημα τα πουλούν κάτω του κόστους, γεγονός που αντίκειται στη νομοθεσία, ή κάτι άλλο το οποίο δεν γνωρίζουμε συμβαίνει. Και στις δύο περιπτώσεις πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες να διερευνήσουν το γεγονός».
Οι εκπρόσωποι των παραγωγών επισημαίνουν ότι επειδή το γάλα είναι τροφή απαραίτητη για όλους και ιδιαίτερα για τα παιδιά, η προσοχή
όλων πρέπει να εστιάζεται στην ποιότητα του τελικού προϊόντος και όχι στο εάν είναι 10 και 20 λεπτά ακριβότερο ή φθηνότερο.«Το υψηλής παστερίωσης γάλα μπορεί να εξυπηρετεί τα συμφέροντα της παγκοσμιοποίησης ή οτιδήποτε άλλο, όμως δεν θεωρείται εφάμιλλο του φρέσκου παστεριωμένου γάλακτος. Στην Ελλάδα παράγεται άριστης ποιότητας γάλα, οι δε γαλακτοβιομηχανίες μας είναι σύγχρονες και επιλέγουν το προϊόν με τα πλέον αυστηρά και οργανοληπτικά κριτήρια.
Σε μία περίοδο που υπάρχει παγκόσμια οικονομική κρίση και που όλοι οι λαοί προσπαθούν να στηρίξουν τις δικές τους οικονομίες, ενέργειες σαν και αυτή έχουν ως μοναδικό στόχο να αποξηλώσουν και τους τελευταίους φύλακες της ελληνικής παραγωγής. Μάλιστα, καταγγέλλουν ότι με την κατάρρευση του κλάδου της κτηνοτροφίας (που προφανώς ηθελημένα ή άθελα επιδιώκουν) «θα χαθούν 180.000 θέσεις εργασίας, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εθνική οικονομία», σημειώνουν στην ανακοίνωσή τους οι παραγωγοί.
Ρίχνει το γάντι για τρίτη φορά στον ανταγωνισμό
Ο πόλεμος τιμών στο γάλα δεν είναι καινούργια υπόθεση. Η πρώτη θεαματική κίνηση σε ό,τι αφορά τις τιμές του γάλακτος είχε γίνει το 2004 από την αλυσίδα Βερόπουλος, όταν μετά τη συμφωνία της με τη γαλακτοβιομηχανία ΑΓΝΟ προχώρησε στη διάθεση του παστεριωμένου γάλακτος ΑΓΝΟ στην τιμή των 0,89 ευρώ το λίτρο. Τον Μάρτιο του 2007 έγινε η δεύτερη κίνηση από τα σούπερ μάρκετ Βερόπουλος με την εισαγωγή του αυστριακού γάλακτος υψηλής παστερίωσης Αlpiland στην τιμή των 0,75 ευρώ το λίτρο. Σήμερα, δύο χρόνια μετά, ρίχνει ακόμα περισσότερο την τιμή με την εισαγωγή του γάλακτος Vero Μilk από τη Βαυαρία στην τιμή των 0,72 ευρώ το λίτρο. Το Vero Μilk με 0,72 ευρώ το λίτρο γίνεται το φθηνότερο στην κατηγορία του, αφού το πλήρες γάλα υψηλής παστερίωσης 10 της ΦΑΓΕ πωλείται στην τιμή των 1,38 ευρώ, το αυστριακό Αlpiland προς 0,87 ευρώ, το Μmmilk της Vivartia προς 1,40 ευρώ και το ΝΟΥΝΟΥ Family της Friesland προς 1,42 ευρώ.



Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου