ποιος ακούει ότι η μια μόνη καμπάνα δεν ακούει παρά έναν ήχο

Κυριακή 31 Αυγούστου 2008

Kατάργηση των πανελλαδικών

Την ελεύθερη πρόσβαση σε ΑΕΙ και ΤΕΙ για όλους μελετά η κυβέρνηση, δρομολογώντας άμεσα δημόσιο διάλογο για την κατάθεση προτάσεων αλλά και τη... μέτρηση αντιδράσεων
Ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια και στα τεχνολογικά ιδρύματα, με ταυτόχρονη κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων στην τωρινή τους μορφή, μελετά η κυβέρνηση.Σχεδιάζεται να υπάρξει «έτος προετοιμασίας» για τους υποψηφίους των ΑΕΙ και ΤΕΙ, είτε μετά το λύκειο είτε μέσα στα πανεπιστήμια. Η επιτυχής παρακολούθησή του θα σημαίνει την ελεύθερη εισαγωγή στη σχολή της πρώτης επιλογής του κάθε υποψηφίου. Πανελλαδικές τέλος, λοιπόν, κι άνοιγμα των «πανεπιστημιακών συνόρων» σε όλους.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται στην «υιοθέτηση» -ως βάση του επικείμενου διαλόγου για την ανατροπή του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής- των σημαντικών παραμέτρων του γαλλικού εξεταστικού μοντέλου, το οποίο περιλαμβάνει προπαρασκευαστικό έτος με μαθήματα προετοιμασίας για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια.
Ο διάλογος για τη ριζική αναμόρφωση του συστήματος εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ της χώρας αναμένεται να ξεκινήσει στο πλαίσιο του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ), στα τέλη Σεπτεμβρίου ή το αργότερο μέχρι τις 15 Οκτωβρίου, και θα έχει «μπούσουλα» την ανοιχτή κι άνευ όρων εγγραφή όλων ανεξαιρέτως, όσων επιθυμούν τριτοβάθμιες σπουδές στα ανώτατα ιδρύματα.
Ο «κύβος» των αλλαγών... ερρίφθη, ήδη, και πολύ σύντομα τα κόμματα κι οι εκπαιδευτικοί φορείς θα λάβουν τις σχετικές προσκλήσεις συμμετοχής τους στη συζήτηση που ξεκινά.
Την αντικατάσταση των σημερινών εισαγωγικών εξετάσεων από προπαρασκευαστικό έτος σπουδών προτείνουν χρόνια τώρα πανεπιστημιακοί και εκπαιδευτικοί του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ), ενώ την ελεύθερη πρόσβαση υποστηρίζουν σχεδόν άπασες οι πολιτικές δυνάμεις της χώρας.
Ουσιώδες το αξιολογικό φίλτρο
Προπαρασκευαστικό έτος σπουδών μετά το λύκειο ή μέσα στα πανεπιστήμια; Υλη και συντελεστές βαρύτητας από τα πανεπιστήμια; Σε ποια μαθήματα θα γίνονται εξετάσεις; Το υπουργείο Παιδείας, το Εθνικό Κέντρο Εξετάσεων ή τα Πανεπιστήμια θα διεξάγουν τις εξετάσεις εισαγωγής; Αυτά είναι μερικά από τα καυτά ερωτήματα που θα «πέσουν στο τραπέζι» των συζητήσεων για την αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ.
«Κάπου πρέπει να υπάρχει το αξιολογικό φίλτρο. Είναι θέμα πολιτικής απόφασης και κοινωνικής συναίνεσης το αν το φίλτρο αυτό θα βρίσκεται πριν από την εισαγωγή στα πανεπιστήμια ή μέσα σ' αυτά», επισημαίνει ο υπ. Παιδείας κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης, συνεχίζοντας:
«Στόχος είναι η αποσύνδεση του λυκείου από την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο, αλλά εκτιμώ ότι υπάρχουν δύο καταληκτικοί δρόμοι: πρώτον, το άνοιγμα της ανώτατης εκπαίδευσης σε όλους και το, δεύτερον, ένα πιο αυστηρό σύστημα, από το οποίο φυσικά θα υπάρχει ένας αριθμός αποτυχόντων.
Παίρνουν ως βάση το γαλλικό σύστημα
Τo «γαλλικό» λύκειο χωρίζεται, όπως και το ελληνικό, σε γενικό και τεχνολογικό. Οι προπαρασκευαστικές τάξεις για τις ανώτατες σχολές (grandes ecoles) λειτουργούν αμέσως μετά το πέρας του λυκείου. Προϋπόθεση για την εγγραφή στο πανεπιστήμιο είναι η κατοχή του απολυτηρίου (bacca-laureat). Οι μαθητές που επιθυμούν να γίνουν δεκτοί σε μια ανώτατη σχολή πρέπει, μετά τη λήψη του απολυτηρίου, να προετοιμαστούν σε μια προπαρασκευαστική τάξη για τις ανώτατες σχολές. Οι υποψήφιοι για τις ανώτατες σχολές πρέπει να περάσουν εισιτήριες εξετάσεις.
Κώστας Μανιάτης (Πρόεδρος ΟΛΜΕ)
Απαραίτητη προϋπόθεση να διασφαλιστούν αδιάβλητες διαδικασίες
«Το εξεταστικό ζήτημα δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποκομμένα από το ευρύτερο εκπαιδευτικό σύστημα, πράγμα που επιχειρεί το ΥΠΕΠΘ, αλλά πρέπει να εντάσσεται σε μια διαδικασία παράλληλων αλλαγών σε όλα τα επίπεδα του εκπαιδευτικού συστήματος», λέει στο «Εθνος της Κυριακής» ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ, κ. Κώστας Μανιάτης.
«Τα τριτοβάθμια ιδρύματα πρέπει να ανοίξουν ουσιαστικά για όλους. Προς την κατεύθυνση αυτή επιβάλλεται η συνεχής και ουσιαστική αύξηση του αριθμού των εισαγόμενων σε αυτά, μέχρι να καταργηθεί ο κλειστός αριθμός εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και να γίνει έτσι δυνατή η ελεύθερη πρόσβαση.
Για όσο διάστημα η πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα γίνεται με πανελλαδικές εξετάσεις αυτές πρέπει να διεξάγονται μετά την αποφοίτηση των μαθητών από το λύκειο με την ευθύνη της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σε ό,τι αφορά τη συζητούμενη σήμερα αλλαγή του ισχύοντος συστήματος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ειδικότερα την πρόταση για θεσμοθέτηση και λειτουργία προπαρασκευαστικού ή μεταλυκειακού έτους, αυτή ισοδυναμεί στην πράξη με μεταβίβαση της αρμοδιότητας για διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων στα πανεπιστήμια.
Ομως, τα πανεπιστήμια δεν μπορεί να διασφαλίσουν την αντικειμενικότητα και το αδιάβλητο των διαδικασιών επιλογής των υποψηφίων. Η ελληνική κοινωνία δεν πρόκειται να αποδεχθεί κανένα σύστημα που δεν θα διαθέτει αυτή την προϋπόθεση».
3 πιθανά σενάρια στο «τραπέζι» του διαλόγου...
Το «Εθνος της Κυριακής» παρουσιάζει σήμερα τα τρία επικρατέστερα σενάρια της ελεύθερης πρόσβασης σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό:
1. Μεταλυκειακή τάξη ή φροντιστηριακό έτος
Δημιουργείται μία μεταλυκειακή τάξη που θα λειτουργεί ως προπαρασκευαστικό έτος για την εισαγωγή των υποψηφίων στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Οι υποψήφιοι που θα ολοκληρώνουν τη Γ τάξη του λυκείου θα παίρνουν το απολυτήριό τους κι αμέσως θα επιλέγουν ένα γνωστικό αντικείμενο που επιθυμούν (π.χ. νομικές ή ιατρικές σπουδές). Στη διάρκεια του προπαρασκευαστικού έτους θα κάνουν μαθήματα προετοιμασίας για τις εξειδικευμένες εξετάσεις που θα ακολουθήσουν στο τέλος της «φροντιστηριακής» χρονιάς. Ανάλογα με τις επιδόσεις τους, θα εισάγονται στα αντίστοιχα τμήματα των ιδρυμάτων. Στο έτος αυτό, θα χρησιμοποιούνται οι υποδομές των λυκείων για τη διδασκαλία και θα διδάσκουν οι «τοπ» καθηγητές των λυκείων, των φροντιστηρίων και ένας μικρότερος αριθμός πανεπιστημιακών. Προτείνεται να μετρά για την εισαγωγή σε ΑΕΙ-ΤΕΙ μόνο η επίδοση στο προπαρασκευαστικό έτος και την ευθύνη για τις εξετάσεις να την έχουν από κοινού το ΥΠΕΠΘ και τα ανώτατα ιδρύματα.
2. Εξετάσεις απευθείας από ΑΕΙ και ΤΕΙ
Τα πανεπιστημιακά τμήματα και οι σχολές θα καθορίζουν τα μαθήματα στα οποία θα εξετάζονται οι υποψήφιοι, την ύλη τους και τη βαρύτητα των συντελεστών στην επιλογή, ενώ οι σχολές θα βάζουν και τα θέματα. Θα δημιουργηθούν ομάδες σχολών με παρεμφερή ή ομοειδή επιστημονικά αντικείμενα και οι υποψήφιοι θα επιλέγουν τα τμήματα αυτών των ομάδων. Προτείνεται να παραμείνει και να χρησιμοποιείται -επειδή εξασφαλίζει το αδιάβλητο των εξετάσεων- ο μηχανισμός του υπουργείου Παιδείας που σχετίζεται με τις πανελλαδικές εξετάσεις. Δηλαδή και τις νέες εξετάσεις να συνεχίσει να τις διεξάγει το υπουργείο.
3. «Ξεκαθάρισμα»στο πρώτο έτος
Οι υποψήφιοι εγγράφονται ελεύθερα στο πρώτο έτος των σχολών που επιθυμούν, με βάση τον βαθμό απολυτηρίου τους (περιορισμός θα υπάρχει στις ήδη κορεσμένες και περιζήτητες σχολές) και παρακολουθούν τα μαθήματα του πρώτου έτους. Στο τέλος του, δίνουν εξετάσεις, που καθορίζουν το τμήμα τους, κι αν τα καταφέρουν συνεχίζουν. Ειδάλλως τερματίζουν την «ακαδημαϊκή τους καριέρα».
ΤΗΣ ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου