Αυξήσεις σε ασφάλιστρα, τέλη κυκλοφορίας και βενζίνη
Τρία χαράτσια έρχονται για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων, κάνοντας ακόμη πιο ακριβή τη χρήση των Ι.Χ.
Φωτιά στο κόστος του αυτοκινήτου αναμένεται να βάλουν, αρχής γενομένης από το φθινόπωρο, οι μεγάλες αυξήσεις στα ασφάλιστρα που ετοιμάζουν οι ασφαλιστικές εταιρείες, αλλά και δύο φορο-χαράτσια που επεξεργάζεται η κυβέρνηση με αυξήσεις στα τέλη κυκλοφορίας και στους φόρους των καυσίμων.
Τα τρία νέα αυτά καπέλα θα κάνουν ακόμη ακριβότερη τη χρήση του Ι.Χ. αυτοκινήτου, σε μια περίοδο μάλιστα που οι φορολογούμενοι πληρώνουν πανάκριβα τη χρήση του, λόγω των αυξήσεων στην τιμή της αμόλυβδης.
Παρά το γεγονός αυτό και υπό την πίεση της μεγάλης μαύρης τρύπας των δημοσίων ελλειμμάτων, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να προχωρήσει με τον προϋπολογισμό του 2009 σε δύο νέες φορολογικές επιβαρύνσεις για τους κατόχους Ι.Χ., που μαζί με τους ιδιοκτήτες ακινήτων αποτελούν τους μόνιμους και σίγουρους «αιμοδότες» των φορολογικών εσόδων.
Το τρίπτυχο των επιβαρύνσεων θα συμπληρωθεί με γενναίες αυξήσεις στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων που προαναγγέλλουν οι ασφαλιστικές εταιρείες στο όνομα της αύξησης του κόστους των αποζημιώσεων που φέρνει από τον Ιούλιο του επόμενου έτους η νέα κοινοτική οδηγία.
Η έναρξη για τις νέες επιβαρύνσεις θα γίνει από το φθινόπωρο, με αυξήσεις της τάξης του 5% από τις εταιρείες που δεν αναπροσάρμοσαν τα ασφάλιστρά τους κατά το πρώτο επτάμηνο του έτους. Στη συνέχεια, το 2009 τα ασφάλιστρα των Ι.Χ. αυτοκινήτων αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω, έως 15%, στο πλαίσιο πάντα της κάλυψης των επιβαρύνσεων που συνεπάγεται για τις εταιρείες η νέα κοινοτική οδηγία. Αυτό σημαίνει ότι η σωρευτική αύξηση στα ασφάλιστρα αυτοκινήτων στη διετία θα είναι της τάξης του 20%. Μάλιστα ορισμένοι παράγοντες της ασφαλιστικής αγοράς δεν αποκλείουν το γεγονός οι σωρευτικές αυξήσεις ασφαλίστρων να φτάσουν έως και το 50% μέχρι το 2011, οπότε και θα ολοκληρωθεί η σταδιακή εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας.
Παράδειγμα
Σήμερα, ένας οδηγός αυτοκινήτου 1.600 κ.εκ., με έτος κυκλοφο ρίας το 2006 και αξία προ διετίας 18.000 ευρώ (σήμερα έχει μειωθεί στα 15.000), πληρώνει για ένα βασικό πακέτο ασφάλισης 570 ευρώ τον χρόνο. Μέχρι το τέλος του έτους πρόκειται να επιβαρυνθεί με αύξηση 5%, οπότε το κόστος θα φτάσει στα 600 ευρώ, ενώ εντός του 2009 θα επωμιστεί νέα αύξηση 15%, με αποτέλεσμα το ετήσιο ποσό που πληρώνει για ασφάλιστρα αυτοκινήτου να ανέλθει στα 690 ευρώ. Συνολική επιβάρυνση 120 ευρώ στη διετία.
Δεύτερο χαράτσι
Το δεύτερο χαράτσι αφορά τις αυξήσεις κατά 20% των τελών κυκλοφορίας για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα, στις οποίες προσανατολίζεται να προχωρήσει το υπουργείο Οικονομικών από τον Νοέμβριο. Για το 2009 εξετάζεται μάλιστα η σύνδεση των τελών κυκλοφορίας με τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων, γεγονός που θα φέρει επιβαρύνσεις στα ρυπογόνα οχήματα και τα μεγάλα αυτοκίνητα, τύπου τζιπ.
Το τρίτο «χτύπημα» στα Ι.Χ. θα αφορά την τέταρτη- και τελευταία δόση- των αυξήσεων του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στα καύσιμα, στο πλαίσιο της εναρμόνισης με τα ισχύοντα στην Ε.Ε. Στην πράξη, αυτό θα επιβαρύνει τον ΕΦΚ κατά 2,6% ή αύξηση στην τελική τιμή της αμόλυβδης περίπου ένα λεπτό ανά λίτρο. Η αύξηση αυτή δεν αποκλείεται να αποτελέσει, όπως λένε παράγοντες της αγοράς, την αφορμή για κερδοσκοπικές αυξήσεις στην τιμή της βενζίνης από μερίδα του κυκλώματος των καυσίμων. Πρόκειται για ένα επιπλέον κόστος που θα προστεθεί στην ήδη υψηλή τιμή της αμόλυβδης, η οποία κατά τον τελευταίο χρόνο έχει αυξηθεί κατά 22%...
Ασφάλιστρα-φωτιά
Στον τομέα των ασφαλίστρων, εν όψει του πολλαπλασιασμού του κόστους των αποζημιώσεων για σωματικές βλάβες και υλικές ζημιές που θα αρχίσει να εφαρμόζεται σταδιακά στη χώρα μας, αρχής γενομένης από την 1/6/2009, η μία μετά την άλλη οι 63 εν λειτουργία εταιρείες του κλάδου αυτοκινήτου άρχισαν ήδη να αναπροσαρμόζουν τα τιμολόγιά τους. Ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ήδη αυξήσει τα ασφάλιστρά τους 4%-5% κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ και οι υπόλοιπες αναμένεται να τα αυξήσουν με το ίδιο ποσοστό μέχρι το τέλος του χρόνου. Οι φετινές αυξήσεις ωστόσο αποτελούν μόνο μια πρόγευση του τι πρόκειται να επακολουθήσει το 2009, το 2010 και το 2011, οπότε και θα ολοκληρωθεί η εφαρμογή της οδηγίας.
Από του χρόνου, όπως λένε οι ίδιοι παράγοντες της αγοράς, αναμένονται νέες αυξήσεις που θα κυμανθούν από 6%-7% (για όσες εταιρείες διαθέτουν ικανά αποθέματα ώστε να καλύψουν τους πελάτες τους) έως και 15% για όλες τις υπόλοιπες.
Δύο σενάρια
Το ύψος των τωρινών και των μελλοντικών αυξήσεων στα ασφάλιστρα θα κριθούν από τα όρια που θα θέσει η Πολιτεία το προσεχές διάστημα ως ελάχιστο ποσό αποζημίωσης για σωματικές βλάβες και υλικές ζημιές, σημειώνει μιλώντας στα «ΝΕΑ» ο κ. Δημήτρης Ζορμπάς, πρόεδρος του Συστήματος Άμεσης Πληρωμής (Φιλικός Διακανονισμός).
Τα σενάρια που εξετάζονται είναι δύο: το πρώτο και επικρατέστερο προβλέπει ότι το όριο αυτό, που σήμερα είναι μάξιμουμ τα 100.000
ευρώ για υλικές ζημιές και τα 500.000 ευρώ για σωματικές βλάβες για το σύνολο των παθόντων ενός ατυχήματος, θα ανέλθει σε έως 500.000 ευρώ για υλικές ζημιές και μέχρι 1 εκατ. ευρώ για καθένα από τα θύματα του ατυχήματος. Σε αυτή την περίπτωση το ανώτατο όριο για σωματικές βλάβες θα αυξηθεί σταδιακά σε 500.000 ευρώ ανά θύμα από 1/6/09, σε 750.000 ευρώ από 1/6/2010 και σε 1 εκατ. ευρώ από 1/6/2011.
Το δεύτερο σενάριο, που άρχισε να εξετάζεται μόλις πρόσφατα από το υπουργείο Οικονομίας, προβλέπει το όριο των 500.000 ευρώ για σωματικές βλάβες να φτάσει στα 5 εκατ. ευρώ όχι ανά θύμα, αλλά ανά ατύχημα. Η οδηγία αφήνει στη διακριτική ευχέρεια της κάθε χώραςμέλους να επιλέξει μία από τα δύο λύσεις. Παράγοντες όμως της ασφαλιστικής αγοράς επισημαίνουν ότι αν επιλεγεί η λύση των 5 εκατ. ευρώ ανά ατύχημα αυξάνονται κατά πολύ τα κεφάλαια που θα πρέπει να συγκεντρώσουν οι εταιρείες για να προσαρμοσθούν με τα νέα όρια.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Γιώργος Φιντικάκης
Δευτέρα 28 Ιουλίου 2008
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου